Ingen lærte oss å ta vare på mennesker og natur da vi studerte økonomi på 1980-tallet.
Omsorg og tillit var fjerne fenomener. Nå snur det så det knaker i gamle strukturer.
”Vi må kalle tilbake en hel generasjon økonomer. De må få installert ny programvare”, sier Arne Selvik, kommunikasjonsdirektør ved NHH-instituttet AFF i Bergen.
Han snakker om min generasjon, og vi trenger virkelig ny programvare. Ny software i ordets mykeste forstand, og det gjelder ikke bare økonomer. Alle må vi lære oss omtanke, praktisere tillit og tilegne oss selvinnsikt.
Vi er topptrent på konkurranse. Nå må vi for alvor lære å samarbeide.
Vi er topptrent på hardtslående argumenter. Nå må vi lære å lytte.
Romslig og ikke-dømmende.
For det er her nytenkningen bor. Det er i dette klimaet vi våger å komme ut med idéene våre – de vi skal leve av etter oljen. Klimaet rundt Oslo Innovation Week denne uken lukter av myke verdier, og det er bra.
Enkelt og personlig
Det er særlig fire prinsipper som kjennetegner bedrifter og organisasjoner som virkelig lykkes for tiden, viser forskningen til økonomiprofessor Kjell Nordström ved Handelshögskolan i Stockholm. De som lykkes styrer og kommuniserer etter fire prinsipper:
Emosjonell
Personlig
Feminin
Enkel
Utfordringen er at mange fortsatt henger igjen i prinsippene fra den industrielle revolusjon. Veldig mange styrer og kommuniserer etter disse prinsippene:
Intellektuell
Upersonlig/objektiv
Maskulin
Komplisert
Menneskefrigjøring
Myke verdier er på ingen måte forbeholdt kvinner, og det er lett å glemme hva frykten for det feminine stjeler fra guttene, sier psykolog Eva Tryti.
Hun peker på at vi fortsatt lever med en gammel skrekk for at alt mykt og feminint er farlig for menn. At det pletter dem. Gutter og menn lever derfor med et trangere sosialt korsett enn jenter og kvinner. De blir sosialt straffet for følsomhet og empati, og de lider under det.
”Hvis guttene fortsatt må holde seg unna myke verdier og prinsipper, blir det faktisk mindre og mindre de kan gjøre. Jentene har et mye større spillerom,” sa Tryti da P2s magasin Ekko nylig diskuterte hvorfor rosa har lavere status enn blått.
Mitt rosa pønkeprosjekt handler ikke om kvinnefrigjøring – det er menneskefrigjøring!
Myk makt
Vi trenger denne frigjøringen for å være modige. Utfordre bestående kulturer og dogmer. Vi trenger frigjøringen for å bygge bedre markeder og samfunnsstrukturer. Gjøre det attraktivt å jobbe langsiktig. Gjøre det lett å velge grønt.
Mange bedrifter og organisasjoner er godt i gang med dette arbeidet. Magasinet Forbes har de siste årene laget en liste over Most Admired and Most Inspiring Companies. Det er et skritt i riktig retning. Bort fra de 500 tradisjonelt mektigste, målt i penger og makt.
Det går fortsatt an å tjene kjappe penger – gjøre ”en kule” – og stikke til Dubai. Det går fortsatt an å være en kortsiktig økonomisk kødd, men det blir stadig mindre prestisjefylt.
Volkswagen og Telenor
Ta Volkswagen og målejukset. Vi kommer til å se mange av denne typen avsløringer, for verden er blitt mer gjennomsiktig og åpen.
På den andre siden finner vi Telenor, og beslutningen om å gi seks måneders svangerskapspermisjon for kvinnelige ansatte over hele verden. Vi kommer til å se mer av dette også.
Hvem ønsker å jobbe for folk som jukser med giftutslipp? Stadig færre. Hvem ønsker å jobbe for folk som gjør verden bedre? Stadig flere. Generasjonene etter oss stiller høye krav til ledere og arbeidsgivere. Takk og lov! Slik vil de hjelpe oss over fra svart til grønn økonomi.
Rosa ledelse
”Adferd trumfer systemet. Entusiasme trumfer krav og målinger. Vi trenger en kultur der folk tar ansvar i stedet for å skylde på andre.” Konsernsjef Erik Osmundsen i selskapet Norsk Gjenvinning forvalter 25 prosent av alt avfallet i Norge. Da han overtok ledelsen for tre år siden, møtte han en kultur for korrupsjon og svik.
”Vi var en del av problemet. Vi ønsker å være en del av løsningen,” sa Osmundsen under konferansen På rett Spor i vinter.
Det er særlig to myke verdier som definerer Erik Osmundsen som leder:
Åpenhet. Han snakker åpent om skittentøyvasken i selskapet, for, som han sier: ”Det lukter så mye bedre av vask som tørker utendørs.” Metaforene hans lukter barndom og trygghet.
Mykhet og smidighet. Han styrer unna skyld og skam. Veien går gjennom amnestiet. Folk kan fortelle hva de har vært med på uten å bli sosialt dømt. De ble tvert imot belønnet for motet de utviser ved å dele.
Innovativ vekst
Finnes det noe alternativ til vekst? Svaret er nei. Vekst ligger som grunnprinsipp for alt som lever. Vi ønsker å vokse. Som en trang, en lyst, en lengsel. Symfoniorkestre, bedrifter, sykepleiere, ingeniører og lærere. Vi ønsker å skape større musikkopplevelser, bedre pleie, mer bærekraftig teknologi og bedre læremetoder.
Spørsmålene er hvor ønsker vi veksten. Hva er det vi ønsker skal vokse? Hvorfor? Og hvordan? Det er denne debatten jeg inviterer til, og jeg håper at mange vil delta – fra alle kanter av samfunnslivet.
Jeg mener vi trenger vi et mykt opprør.
At fremtiden på mange måter er feminin.
Jeg kaller det rosa pønk.
Og her er et spørsmål til deg:
Hva slags verdier skal vi styre etter?
Hvordan kan vi skape markeder som belønner langsiktig tenkning, åpenhet og omsorg?
Legg igjen tankene dine i kommentarfeltet under.
Jeg vil så gjerne høre fra deg!